tirsdag 17. februar 2009

Sykkelkultur - finnes det i Norge??


Danskene har et totalt avslappa forhold til sykling - de registrer nesten ikke at de tar cykel'n "det gør man da bare".

Samme er det med tresko-folket i Holland. Hva er det med noen av
oss nordmenn- det er en utrolig kommers med å få på seg det rette sykkeltøyet - hvilken sykkel er det strategisk riktige valget i dag, hvor er brillene - pulsklokka - you name it.. Det er jo et poeng å ikke se helt fjern ut heller da..

Er vi der??

4 kommentarer:

  1. Det kommer jo an på hvor langt en skal sykle. Jeg syns det måtte være flaut å trekke på seg ei sykkelbukse hvis jeg bare skulle en liten tur til butikken. Da er det faktisk herlig å sykle i et flagrende sommerskjørt.Hvis det altså ikke er vinter. Om vinteren vet jeg ikke helt om det er så herlig å sykle i det hele tatt?

    Skal en derimot ut på en milsluketur så sverger jeg til babyoje og sykkelbukser. Da gjelder det å stelle godt med rumpa. Så får danskene gjøre akkurat hva de vil for meg. Skrekkelig svær sykkel forresten. Er den dansk?

    SvarSlett
  2. Hei!
    Vi er fire personer som har lyst til å dra på tur til Frankrike til sommeren, en såkalt sykkeltur. Mange av oss har sykla lite før, og et par har relativt dårlig kondis. Hvor bør vi sykle? Har du tips om et overkommelig opplegg. Vi ønsker å se noe fint, røre litt på oss, samtidig som det skal være en del slaraffenliv.

    SvarSlett
  3. Jeg har snakka med syklosofen Jan Terje Voilaas. Han sier at det ikke er viktig med utstyret. Man kan ha en like god opplevelse som noen ved å sykle i vanlige dongerybukser på en gammel damesykkel. Og jeg trodde på han.

    Men, så traff jeg en iherdig sjel som samler inn sykler til Cuba. Han var helt uenig med syklosofen. Cubamannen mente at folk som skulle begynne å sykle absolutt burde skaffa seg en racer. Først da kom sykkelgleden for fullt. Hva mener du? Hvem skal en tro på her i verden?

    SvarSlett
  4. Jeg har en sommersykkel som har stått inne i hele vinter. Når mener du det er trygt å ta den fram igjen? Jeg kjenner at det kribler litt i syklefoten. Må jeg sjekke noe spesielt eller er det bare å kaste seg utpå?

    SvarSlett